הרמת עפעפיים עליונים

הרמת עפעפיים עליונים נקראת גם בלפרופלסטיקה עליונה.

לעפעפיים תפקיד חשוב בהזדקנות הפנים. עפעף נפול יכול לייצר כמה שינויים משמעותיים בעפעף התחתון שיכולים להיות לא מושכים בכלל מבחינה אסתטית. אנשים רבים עם גבות כבדות מתלוננים גם על איך שהעפעפיים גורמים לעיניים שלהם להיראות קטנות יותר על כשהם משוכים כלפי מטה או שהכיסוי של חלק מהאישונים מפחית להם את הראייה.

כיום יש מגוון רחב של הליכים כירורגיים לטיפול בבעיות העפעפיים העליונות, כולל ניתוח מסורתי (שבו נעשה חתך בקפל הטבעי), ניתוח אנדוסקופי (שבו אותו סוג חיתוך מבוצע רק עם חתך זעיר שמפחית מאוד דימום וצלקות), או הרמת עפעפיים באמצעות שתלי אנדוטין TM.

טכניקת הרמת עפעפיים עליונים

הרמת עפעפיים עליונים נעשית באמצעות חתך העוקב אחר מתאר הקפל הטבעי של העפעף העליון. והעור מעל הקפל הזה מורם. אם העור התלוי מכסה את האישון הוא יוסר ליצירת פתח גדול לראייה טובה יותר. ניקוי העור הרופף מטפל לעיתים קרובות בקמטים העודפים, במיוחד אם הם משולבים בהחלשת השרירים הללו. ועל ידי חיתוך אחד או יותר מהקפלים שלהם, ניתן להשתמש בטכניקות מתקדמות יותר גם להסרת מצבורי השומן ומיקום מחדש של שריר הטארסוס. במידת הצורך, ניתן לטפל בעודף בעור על העפעפיים התחתונים באופן דומה מבלי להאריך את הצלקת.

אנדוטין TM, הוא סוג חדש של שתלים שניתן להשתמש בהם לשחזור קפל העפעף התחתון. שתל הסיליקון הרך נשען על רקמת השריר/עצם, המספק מבנה וצורה מבלי להיות נוקשה או הדוק מדי. וזה מוסר בקלות במידת הצורך, כך שלא צריך להשאיר אותו לכל החיים.

מרחיבי רקמות הם דרך נוספת למתוח עור נפול למשך מספר חודשים. הם בעצם כמו בלונים שנכנסים לעפעפיים העליונים או התחתונים בהרדמה מקומית. לאחר מכן הולכים הביתה וחוזרים מדי שבוע כדי שהם יגדלו עד להגעה לכמות המתיחות הרצויה (בדרך כלל כשלושה שבועות). ולאחר ההרחבה, ניתן להרים את הרקמות האלו כך שעודפי שומן ועור יכולים להיות מוסרים מתחתיה ביתר קלות.

החתכים הטריים נסגרים בתפרים זעירים המתמוססים מעצמם. תפרים המשמשים כדי להחזיק את הקפל החדש של העפעף יצטרכו להישאר במקום במשך שבוע בערך. העפעפיים העליונים בדרך כלל אינם מתנפחים הרבה, אך הם יכולים להרגיש לך מוזרים לאחר הניתוח, כמו לשים עדשות מגע ישנות של מישהו אחר! תרופות אנטי דלקתיות וקומפרסים קרים עוזרים רבות עם אי הנוחות הללו.

לאחר ההחלמה, תיהיה נפיחות כרגיל, אך היא אמורה לעבור במהירות תוך מספר שבועות. שימוש חוזר בחבילות קרח מבחוץ עוזר להאיץ את ההחלמה. אפשר להשתמש באיפור עיניים ומשקפי שמש מיד לאחר הניתוח אם כי יש להימנע מכל סוג של פעילות מאומצת במשך מספר ימים עד להסרת התפרים. ניתן להשתמש באיפור כדי להסתיר כל חבורה ופצע – להשתמש במגע קל ולהתרחק משולי העפעפיים.

לרוב אין בעיה להרכיב משקפיים אך אין להרכיב עדשות מגע במשך שבועיים. ואם בדרך כלל יש שימוש באיפור עיניים יידרש מעט זמן להסתגל, אז כדאי לתכנן ללכת בלי איפור למשך פרק הזמן הזה לפחות. לאחר הניתוח הראייה שלך עשויה להיראות מטושטשת מכיוון שתהיה נפיחות חדשה ברקמות המקיפות את העיניים, כך שהראייה עשויה להשתנות מעט במהלך השבוע או השניים הראשונים, תלוי כמה זמן ההתאוששות לוקחת (דבר שיכול לקחת גם זמן קצר מאוד). אפשרי להתמודד עם זה על ידי הרכבת משקפי שמש בחוץ ושימוש בתאורה חלשה בתוך הבית בתקופה הראשונית לאחר הניתוח, וגם זה בדרך כלל נותן אווירה רומנטית יותר!

למי מתאים ניתוח הרמת עפעפיים עליונים?

ניתוח הרמת עפעפיים עליונים בטוח ויעיל לרוב הגברים והנשים שרוצים להיראות צעירים ורעננים יותר. ניתן להשיג זאת על ידי הסרת עודפי שומן, עור או שרירים באזור העפעף העליון או התחתון שהתפתח לאורך זמן. עם זאת, הליך זה עשוי להיות לא מתאים אם יש לך:

• בעיות לב (המגבירות את הסיכון לסיבוכים) מכיוון שהן דורשות הרדמה

• סוכרת (מכיוון שמחזור הדם שלך ייחלש לפני הניתוח מה שמגדיל את הסיכון לסיבוכים)

• בעיות במערכת החיסון (כגון זאבת אריתמטוסוס הגורמת באופן קלאסי לפריחות "פרפר" סביב האף והעיניים, כדאי לשאול רופא לגבי הסיכונים שלך)

• נטייה לדימום בקלות (כמו עם המופיליה או היסטוריה של כיבים פפטיים).

• לחץ דם גבוה (במיוחד אם הוא בלתי נשלט)

• נטייה ליצור רקמת צלקת בקלות מה שעלול להוביל לריפוי לקוי ולפנים מצולקות.

בדרך כלל ניתוח עפעפיים גם אינו מבוצע בנשים בהריון מאחר ואין יתרונות מוכחים לא לאם ולא לילד. כמו כן, אין לבצע הרמת עפעפיים לכל מי שמצפה להיכנס להיריון בתוך ששת החודשים הראשונים שלאחר הניתוח מכיוון שהגוף עדיין עשוי להשתנות במהלך תקופה זו. זה כולל מעשנים, שכן הסיכון המוגבר שלהם לסיבוכים פירושו שמנתחים פלסטיים רבים לא יבצעו עליהם הליך זה כלל.

עם זאת, נשים בגיל המעבר הן בדרך כלל מועמדות מצוינות לניתוח עפעף עליון כל עוד אין תרופות הנלקחות באופן קבוע שמפריעות לקרישת הדם (כגון אספירין, איבופרופן או קומדין). חלק מהמנתחים לא יבצעו ניתוח עפעפיים למטופלים מבוגרים מעל גיל 60 שיש להם שינויים מינימליים בפנים בזמן זה. עם זאת, גברים ונשים רבים בשנות ה -40 לחייהם נראים נהדר לאחר הרמת עפעפיים.

ניתוח עפעפיים מכוסה לעתים קרובות על ידי קופת החולים בביטוח הבריאות רק כאשר העפעף העליון נמוך ביותר מ- 1/4 אינץ' מהתחתון. אם העפעף שלך אינו סימטרי אך בכל זאת יש רצון להפחית את העור המוגזם, כדאי לשקול צורה נוספת של התחדשות בפנים כגון כמו הרמת גבה, הרמת מצח, מיקום שתל לחיים (שיכול למזער קמטים עמוקים יותר סביב העיניים), או חידוש פנים בלייזר (fraxel)

תהליך הרמת עפעפיים עליונים

הרמת עפעפיים עליונים מפחיתה את כמות העור מתחת לעפעף העליון על ידי הסרת עודפי שומן והידוק הרקמות הבסיסיות. כתוצאה מכך העין נראית יותר "פתוחה" עם עפעף פחות נפול ויותר קווי מתאר טבעיים סביב העיניים. ניתן להדק מעט את העפעף התחתון אך בדרך כלל הוא אינו מוגבה מכיוון שהדבר עלול להפריע לניקוז תקין של הדמעות ולגרום לגודש בריסים (בעיה נפוצה המובילה לאיבוד ריסים).

מטופלים נשארים עירניים במהלך הליך זה תוך שימוש בטיפות יחד עם חומר הרדמה מקומי שמוזרק בשם מרסין (bupivacaine). תרופות אלו שומרות על הנוחות ואין להן השפעות מזיקות ידועות על הבריאות לטווח הארוך. החתך נוצר בתוך כל עפעף עליון ותחתון בסמוך לצומת שלהם עם האף – חתכים אלה מוסתרים היטב וכמעט נעלמים לגמרי לאורך הזמן.

לאחר מכן המנתח שלך יסיר את עודף השומן, יהדק את הרקמה הבסיסית, ויוכל להעלות מעט את העפעף העליון או את שניהם – אפשרי לדון בצרכים האישיים תוך כדי תכנון הניתוח עם המנתח (כולל איזו רמת הידוק נחוצה). לרוב כל תפר נותר כעשרה ימים או יותר וניתן להמסה אך הוא מתמוסס מהר יותר לבד הודות למוצר Revance בשם "Surgisis" המשמש בניתוחי עפעפיים מאז 2014.

בניגוד למה שחלק מאמינים הרמת עפעפיים אינה מפחיתה את קמטי העור לאורך הפנים העליונות והתחתונות ולכן חשוב לטפל בבעיות אלו במידת הצורך. הליך זה גם אינו מונע התפתחות של קווי חיוך בפנים התחתונות.

פעם ניתוח עפעפיים נחשב לניתוח גדול הדורש לינה בבית חולים או מנוחה במקום סמוך. אך רוב הרופאים מבצעים זאת כעת כטיפול חוץ-רפואי בעפעפיים העליונים והתחתונים הניתנים לשילוב עם סוגים אחרים של התחדשות פנים כגון הרמת גבות, שתלי סנטר, מתיחת פנים, חידוש לייזר (פרקסל), ניתוח אף (עיצוב אף), חידוש עור (פילינג כימי, מיקרו -דרמבריה וכו '), ואפילו טיפול שיניים. במקרים מסוימים שילוב זה של ניתוחים נקרא "מגה-ליפט" מכיוון שהוא משמש לטיפול בסימני הזדקנות רבים בבת אחת במקום לבצע כל פעם טיפול אחר.

התאוששות לאחר הניתוח

נשים בגיל המעבר המועמדות טובות להליך זה נוטות להתאושש בצורה נהדרת מכיוון שהסיכון המוגבר שלהן לסיבוכים פירושו שהן זוכות לתשומת לב נוספת. וזה כולל טיפול מעקב צמוד של הצוות המנתח כך שההחלמה שלך תהיה חלקה ככל האפשר.

בדרך כלל לאחר הטיפול הדוקטור ימליץ לקחת הביתה תחבושת אליזבת (תחבושת גזה נמתחת שמושכים על הראש בלילה במהלך השינה) לאחר ניתוח זה. אפשר גם להשתמש בטוש כדי לעזור להסוות כל חבורה מתחת לעיניים שלך לפני היציאה מהקליניקה, אך רוב הנפיחות והשינוי מתרחשים בתוך העפעפיים שלך במקום שלא ניתן לראות.

העיניים שלך עשויות בתחילה להרגיש יבשות או מגורות עד שיחזור ייצור הדמעות (זה לוקח מספר שבועות). אי נוחות מסוימת היא נורמלית בלילה כשהעפעפיים שלך מתנפחים והעור מרגיש צמוד כך שאפשר להשתמש בתרופות נגד ללא מרשם לפי הצורך. בנוסף כדאי לישון כמה שיותר, אפשר להרים את הצד המטופל של הפנים שלך עם כרית או מגבת מגולגלת כדי להפחית נפיחות הנובעת משכיבה על הצד המנותח.

מומלץ להימנע מפעילות גופנית מאומצת במשך מספר ימים אך לאחר מכן לחזור לפעילות רגילה כעשרה ימים לאחר הניתוח הזה – רק צריך להקפיד לא לשפשף או לדחוף את העיניים עד שמרגישים ריפוי מלא (בדרך כלל תוך 4 שבועות).

שאלות נפוצות בנושא הרמת עפעפיים עליונים:

העיניים הן אחד האלמנטים המשפיעים ביותר על מראה הפנים וחשוב שהן יהיו פתוחות ובריאות. כאשר אנו מדברים על עפעפיים עליונים, הם ממלאים תפקיד חשוב בשמירה על המתאר הטבעי והצורה של העיניים. יתכן שלאנשים מסוימים יש תופעת צניחה של העפעפיים העליונים, הידועה בשם פטוזיס המעניקה לפניהם מראה עייף. פטוזיס יכול להיגרם גם מהזדקנות, שיתוק פנים, הפרעות אוזניים ועוד, אולם ניתוח קוסמטי כגון הרמת עפעפיים עליונים נדרש כאשר העור הצנום בעפעפיים הופך להיות מורגש כשמחייכים או במהלך פעילויות יומיומיות. ככל שאנשים מתבגרים, הם יתמודדו יותר ויותר עם תופעות צבירת כריות שומן בעיניים, שרירים שמאבדים כוח, הזדקנות עור ומצבים רפואיים נוספים. חשוב להתייעץ עם מומחה בנושא כדי לקבל טיפול שישאיר את העיניים שלך פתוחות באופן טבעי.

אז מהן הסיבות השכיחות ביותר שגורמות לצניחת עפעפיים עליונים?

ישנם מצבים רפואיים שונים הגורמים לפטוזיס כגון:

פטוזיס מולד שפירושו שהעין עמוקה מלידה, שבו שריר הריחוף המחזיק את העפעף העליון לא מצליח להתפתח כלל או חלקית.

מיאסטניה גרביס – Myasthenia Gravis הפרעה נוירו -שרירית אוטואימונית הגורמת להידרדרות של שרירי השלד.

פטוזיס אפונאורוטי צניחת העפעף העליון או שניהם עקב אובדן גמישות האפוניארוזיס

מהם הסימנים השכיחים לצניחת עפעפיים עליונים?

חשוב מאוד למצוא מומחה אמיתי בתחום הזה שיעזור לשפר את העור הנפול ואת השומן של העפעפיים העליונים שלך. בזמן הבעות פנים כגון חיוך או פזילה, הפטוזיס עלול להתגלות. תנועת הרקמות הרכות על העיניים שלך יכולה להיות מוגבלת גם בגלל פטוזיס הגורם להן להיראות עייפות וזקנות, מה שהופך את העיניים לנפולות.

האם צריך לבצע בדיקות רפואיות לפני הניתוח?

ברוב המקרים, ייעוץ רפואי מרופא מתקיים לפחות פעם אחת לפני ניתוח הנעשה בעיניים. צריך בנוסף לעבור בדיקת עיניים אצל רופא עיניים שיבדוק את מראה האישונים שלך, הרשתית ועצב הראייה וכן יבדוק הפרעות במוח. הבדיקה היא שלב חשוב שכן הרופא שלך יבדוק לא רק אם יש לך פטוזיס אלא גם מצבים אפשריים אחרים כגון גלאוקומה, קטרקט, ניתוק רשתית וניוון מקולרי.

יהיה צורך לבטל כל אפשרות שעלולה להפריע לניתוח העין שלך לפני שיבוצע הטיפול.

אילו סוגי ניתוחים יש לצניחת עפעפיים עליונים?

ישנם שלושה סוגים נפוצים ביותר של ניתוחים קוסמטיים הכוללים:

טיפול חידוש עפעפיים כירורגי (טיפול פלסטיקה לעפעפיים) הכולל בדרך כלל הרמה של העפעף העליון על ידי הסרת עודפי עור ושומן מבלי לשנות את מבנהו או צורתו.

ניתוח שחזור פטוזיס המשמש כאשר יש עפעפיים כפופים. עקב שיתוק של עצבי הפנים.

בלפרופלסטיקה בעפעף העליון הניתנת לביצוע בשילוב עם הסרת שקי עיניים תחתונות או ניתוח עפעפיים כפולים.

מהם הסיכונים בניתוח עפעפיים עליונים?

למרות שזה עשוי להישמע מפתיע, הסיבוך הנפוץ ביותר שמגיע מכל סוג של ניתוח קוסמטי כולל ניתוח עפעף עליון הוא צלקת סביב העיניים. לא קל לצלקות להיעלם עם הזמן והן יישארו בצבע כתמתם לאחר הריפוי. על מנת למזער את הסיכון הזה, חשוב להקפיד לבחור מומחה בעל ידע וניסיון בביצוע ניתוחי עפעפיים. הרופא צריך לשים לב גם לקווי המתאר הטבעיים ולצורות הפנים שלך, כולל:

  1. מיקום ונטיית הגבות שלך

2. המרחק בין גשר האף לעפעפיים העליונים.

במקרה שמרכיבים משקפיים, חשוב להם לשבת על האף ולהתאים כמו שצריך גם לאחר הניתוח, כך שזה לא יפריע לריפוי או שייצר בעיות נוספות.

מהו הגיל המתאים לניתוח הרמת עפעפיים עליונים?

עדיף לחכות עד אחרי שנות ה -40 אז בדרך כלל מתחילים לאבד את הקולגן טבעי התומך בגמישות העור ומוצקותו. למעשה הרבה אנשים יכולים להפיק תועלת מתיקון הפטוזיס, לא משנה אם הם צעירים או מבוגרים, אך התוצאות יהיו גלויות יותר בקרב אנשים שנראים צעירים יותר מסימני ההתבגרות האמיתיות שלהם, כגון קמטים וצניחת עור.

איך כדאי לבחור מנתח לטיפול הרמת עפעפיים עליונים?

תמיד צריך להרגיש בנוח לדון בצרכים שלך עם רופא מוסמך לביצוע ניתוח עפעפיים עליונים. מנתח פלסטי מוסמך או מנתח אוקולופלסטי המתמחה בכירורגיה קוסמטית לפנים יהיה בעל הניסיון הרב ביותר בהליכים מסוג זה. מומחה כזה לא רק יודע לעצב מחדש את האזור הזה, אלא גם יכול לשפר קמטים, קווי מתאר ולתקן עור נפול שנוצר לעיתים קרובות סביב העיניים לאחר שנים של חשיפה לשמש. הדרך הטובה ביותר למצוא רופא מנוסה להליך זה היא לשאול את הרופא המנתח על הניסיון והאישורים שלו. רופאים רבים מציעים ייעוץ חינם, כך שאפילו לא צריך להוציא כסף על קבלת מידע לגבי עלות והסיכונים של ניתוח בלפרופלסטיקה עליונה (הרמת עפעפיים). מומלץ להשאיר פרטים בטופס לשיחת יעוץ ללא עלות

מהו זמן ההחלמה לאחר ניתוח עפעפיים עליונים?

ההחלמה מניתוח עפעפיים עליונים היא בדרך כלל קלה עם כאבים או נפיחות מינימליים שכן הליך זה אורך כ- 30 דקות עד שעה תלוי בכמות העור שצריך להסיר. אפשרי לצפות שהעיניים שלך ירגישו נפוחות למשך מספר ימים, אך רוב הנפיחות תחלוף ב -7-10 ימים לאחר הניתוח, כך שיהיה קל לראות טוב במהלך פרק הזמן הזה. רוב הנשים נהנות מהתוצאות החדשות שלהן תוך שבוע לאחר הניתוח, אם כי מטופלות אחרות לעיתים צריכות שבועיים לפני שהן חוזרות לעבודות קלות.

מכיוון שניתנות תרופות לפני הניתוח חשוב מאוד שלא לנהוג עד השחרור על ידי הרופא שביצע את הטיפול, מכיוון שהעיניים כנראה יהיו רגישות לאור והעפעפיים שלך ירגישו צמודות. בנוסף להימנעות מכל הפעילויות המאומצות במשך כמה ימים, יהיה רצוי גם להימנע מלגעת או לשפשף את העיניים עד 5 ימים לאחר הניתוח מכיוון שהדבר עלול לגרום לבעיות ריפוי.

כמה עולה ניתוח עפעפיים עליונים?

העלות הממוצעת עבור הרמת עפעפיים עליונים בישראל הוא מעל 8000 ש"ח אך העלויות משתנות לפי אזור ותלויות בסוג ההרדמה שבה משתמשים, כמה עור צריך להסיר וגורמים אחרים המשפיעים על דמי הניתוח כמו מהירות ההחלמה (רוב המנתחים גובים יותר כסף אם ההליכים נמשכים זמן רב מהצפוי).

עמלות על ניתוח מורכב יותר (כמו תיקון גבות) עשויות לעלות יותר בעוד שתפרים בדרך כלל מוסרים לאחר 7 – 10 ימים לאחר הניתוח. לעתים קרובות חברות הביטוח יכסו את עלויות הניתוח אם יש לכם סיבות רפואיות הדורשות הליך כזה אך בדרך כלל לא נותנים כיסוי למטרות קוסמטיות – לכן חשוב להקפיד לבדוק את היתרונות של תוכנית הביטוח בקופת החולים שלכם לפני שתבקשו את הניתוח הזה, אך גם מכיוון שכסף יהווה בעיה עבור רוב המטופלים לרוב יש תוכניות מימון מגוונות.

מעניין אותך לחזור למשהו ספציפי בעמוד?

ליצירת קשר מהירה