ניתוח עפעפיים המדריך המלא

ניתוח עפעפיים המדריך המלא

מהו ניתוח עפעפיים?

ניתוח עפעפיים, הידוע יותר בכינויו הרמת עפעפיים או בלפרופלסטיקה, הוא הליך כירורגי נפוץ הנועד להסיר עור עודף מהעפעפיים העליונים או התחתונים. הניתוח יכול לכלול גם הידוק של השרירים שמסביב כדי להפחית נפילת עפעפיים ולשפר את תפקודם. ניתוח עפעפיים מתקן בעיות של עיניים נפולות הן לגברים והן לנשים.

בלפרופלסטיקה הוא הליך נפוץ הנעשה בהרדמה כללית בדרך כלל. לפעמים ניתן להסיר גם כמות קטנה של שומן במידת הצורך. זמן ההחלמה בדרך כלל יעבור עם נפיחות, חבורות ואי נוחות שבדרך כלל שוככים תוך שבועיים. חלק מהאנשים חווים ראייה מטושטשת עקב יובש בעיניים לאחר הניתוח, אך זה לזמן קצר, וקל למצוא פתרון זמני בסיוע תרופות או טיפולים שיקבעו על ידי המנתח.

ניתוח עפעפיים נעשה כדי לשפר את מראה העיניים ולתקן עפעפיים או שקיות נפוחות מתחת לריסים התחתונים שלך. זה יכול לתת מראה צעיר ואנרגטי יותר באמצעות ניתוח מהיר וקצר. לפעמים הוא מתבצע במקביל לפילינג כימי או הליכי הרמת פנים אחרים להפחתת קווים דקים סביב העיניים והמצח.

במה ניתוח עפעפיים יכול לטפל:

– חוסר יכולת לסגור את העפעפיים באופן מלא המשאיר את העיניים פגיעות ליובש וזיהום

– מראה נפול של העפעפיים העליונים או התחתונים העלולים להפריע לראייה 

– מראה שקוע במכסה התחתון עקב כיס שומן בעפעפיים התחתונים שהסתובבו 

– שקיות או נפיחות בעפעף העליון או התחתון 

– עודפי עור על העפעפיים העליונים או התחתונים 

ניתוח עפעפיים לא יכול לטפל ב:

– עיגולים מתחת לעין, אלא אם הם נגרמים מעודף עור בעפעף העליון. מצבים רפואיים כגון מחלת בלוטת התריס יכולים לגרום לעיגולים כהים אלה. בנוסף, כיום אין ניתוח זמין שיכול לשקם את צמיחת השיער. עיגולים כהים אלה הם תוצאה ישירה של פיגמנט נמוך בעור. לשם כך, טיפול כמו לייזר כלי דם יכול לסייע בשיפור המראה שלהם.

ניתן לבצע ניתוח עפעפיים הן בעפעפיים העליונים והן בעפעפיים התחתונים מסיבות שונות:

בניתוח עפעפיים (בלפרופלסטיקה) של העפעפיים העליונות מסירים עור עודף מתחת לגבות הנפולות העור יפריע לראייה כאשר מסתכלים למעלה או מצד לצד.

ניתוח עפעפיים (בלפרופלסטיקה) של העפעפיים התחתונות מתבצע כדי להסיר את עודפי השומן, הרקמות והעור התלויים למטה מתחתית העפעף, המשפיעות על הראיה כאשר מסתכלים למעלה או ישר קדימה. ניתוח זה יכול להתבצע גם על בסיס 'מוגבל', המסיר רק חלק מרקמות אלו לצורך השפעה שונה של הטיפול ולא על תיקון כולל.

סוגי ניתוחי עפעפיים

ניתוחי עפעפיים יכולים להיות רפואיים (מתקנים) או קוסמטיים. ניתוח עפעפיים מתקן נעשה על מנת לתקן את הבעיות הגופניות הקשורות לעפעפיים, ואילו ניתוח עפעפיים קוסמטי מתבצע לשינוי מראה העיניים.

שני הסוגים נעשים בדרך כלל במסגרת אשפוז באמצעות הרדמה מקומית או כללית. סוג אחד נפוץ של ניתוח תיקון הוא ניתוח פטוזיס, הנעשה לתיקון עפעפיים נפולים. ניתן לבצע דרמוליפקטומיה (ניתוח הסרת עור) או טיפול בלפרופלסטיקה להסרת עודפי עור ושומן מהעפעפיים העליונים או התחתונים.

צורה נוספת של ניתוח תיקון, הנקראת ניתוח תיקון פטוזיס, נעשית לתיקון השריר השולט בהרמת עפעף עליון. ניתוחי עפעפיים קוסמטיים יכולים לכלול כל דבר, החל מביצוע הליך בעפעף העליון בלבד (בלפרופלסטיקה עליונה) וכלה בביצוע כל שינוי בכל מקום לאורך העפעף והתחתון (ניתוח עפעפיים כפול).

חלק מההליכים הקוסמטיים נעשים עם חתכים בעלי מראה טבעי סביב או מתחת לריסים, בעוד שטכניקות כירורגיות אחרות יוצרות חתכים בתוך העפעף. אלה נקראים ניתוחים ללא חיתוך, והם פחות פולשניים מאשר טכניקות חיתוך ידועות.

ניתוחי עפעפיים יכולים לכלול גם כל דבר, החל משימוש בבוטוקס קוסמטיקה למטרות קוסמטיות, וכלה בתיקון גבה נפולה הנובעת משרירים פעילים מדי (blepharospasm).

אנשים רבים בוחרים בניתוח הרמת עפעפיים תחתונות (בלפרופלסטיקה תחתונה), כדי להפחית עור נפול סביב עיניהם, מה שגורם להם להיראות ערניים יותר, רעננים וצעירים יותר. אחרים בוחרים בניתוח הרמת עפעפיים עליונות במקום ניתוח בעפעפיים כפולים מכיוון שהיא משנה רק את מראה אזור העין מבלי לשנות את הקמט הטבעי. דוגמניות שרוצות להיראות עם עיניים אסייתיות בדרך כלל הולכות על ניתוח עפעפיים כפול, מה שמגביר את הקפל שלהם.

ניתוחי עפעפיים נעשים כדי לשפר את מראה העיניים או כדי לתקן בעיות פיזיות בעפעפיים. ניתוח עפעפיים הוא בדרך כלל הליך חוץ הכולל הרדמה מקומית ולעיתים משהו חזק יותר, תלוי כמה עבודה צריך לעשות. כאמור שני ניתוחי תיקון עפעפיים נפוצים כוללים ניתוח לתיקון פטוזיס ובלפרופלסטיקה, שיכולים לעזור לאדם להגיע למראה צעיר יותר. הליך קוסמטי אחד כולל בלפרופלסטיקה של חתך tarsal, אשר בדרך כלל כרוך בסיכון פחות מאשר סוגים אחרים של חתכים מכיוון שהוא אינו יוצר צלקות גלויות.

איך להתכונן לניתוח עפעפיים?

  • לא לישון על הפנים

שינה על הבטן עם הפנים למטה מגבירה את הסיכון לקמטים ולכן מומלץ בכללי למי שרוצה לשמור על מצב עור בריא לישון על הצד או על הגב. עם זאת, בשינה על הצד, יופעל לחץ על חלק העפעף של הפנים. ואם תיווצר פגיעה באזור הזה, זה יכול לגרום לנפיחות ולהקשות על ניתוח העפעפיים. לכן, במידת האפשר, מומלץ להימנע מפגיעה בעפעפיים למשך מספר ימים לפני הניתוח.

  • לא להפעיל לחץ על פינות העין

כדאי להימנע מחשיפה מוגזמת לקרינה, מבחינת חשיפה ישירה לקרניים אולטרה סגולות מאור השמש או אפילו הליכה למרכזי קניות תת קרקעיים שבהם התאורה עמומה, הדבר שיש להיזהר ממנו הוא חשיפה רבה מדי לאורות בהירים שגורמים לפינות העין להתנפח. במקרה של חשיפה רבה מידי לתאורה מזיקה, זה יפחית את זרימת הדם באזור הזה ועלול להקשות על תפירת העפעפיים בתפרים לאחר הניתוח. לכן, הימנעות מחשיפה ישירה לתאורה בהירה או לאור שמש במשך מספר ימים תהיה מבורכת לפני ניתוחי עפעפיים.

  • שתיית מים

מומלץ לשתות הרבה מים כדי להפחית סיכוי להתייבשות.

  • אין ללבוש עדשות מגע במשך מספר ימים

הרכבת עדשות במהלך היום מקשה על כושר העין לספיחת טיפות עיניים רפואיות מכיוון שזה גורם לייבוש העיניים, וזה יכול לפגוע בעיניים. בנוסף, אם כבר משתמשים בעדשות מגע בשגרת היומיום, מומלץ להוציא אותן עד כמה שניתן לפחות יום או יומיים לפני הטיפול.

  • לשמור על תזונה בריאה ולהתחשב במאזן המים בגוף

מטופלים לעיתים יכולים לאבד את התיאבון במהלך תקופת ההחלמה לאחר הניתוח. עם זאת, לא מומלץ לוותר לחלוטין על אכילת מזון למשך יותר משבוע גם אם לא מתחשק לך לאכול כי תמיד חשוב לשמור על תזונה בריאה. בנוסף, חשוב גם לשמור על איזון המים בגוף על ידי שתיית מים לפחות 1.5 ליטר ביום במידת האפשר. ולכן חשוב לאכול טוב ולהגיע עם גוף חזק ובריא לפני הטיפול.

  • לדאוג לאנרגיה של הגוף

כאשר אוכלים הרבה ארוחות עשירות בחלבון ופחמימות במהלך היום או אוכלים מאכלים חריפים רבים, מצבו הגופני של הגוף הופך להיות איטי מכיוון שנצרכים יותר מינרלים מאשר נאגרים. לכן, כאשר עוברים ניתוחי עפעפיים, בדרך כלל מומלץ למטופלים לשמור על תזונה בריאה על ידי צריכת יותר ירקות וארוחות המכילות פחות שמן ולא בשר החל מחודש לפני הניתוח ועד כשבועיים לאחר החזרה הביתה. במיוחד מומלץ לא לצרוך מזון שמן לפחות חמישה ימים לאחר הקימה מהמיטה בבוקר.

על מה כדאי לחשוב לפני ניתוח עפעפיים

האם אני באמת רוצה את זה?

ניתוח עיניים כרוך בהליכים משחזרים לאנשים החיים עם עיוות פנים או שיתוק כתוצאה משבץ או תאונה. או שמצד שני רבים רואים בו טיפול קוסמטי בלבד, ולכן הדבר הראשון שיש לקחת בחשבון הוא כמובן איזה דבר במראה שלך רצוי לשנות?

מי יבצע את הטיפול?

כדאי לבקש תמונות ופרטים של מטופלים קודמים שעברו ניתוח עיניים דומה לשלך, ולברר עם המנתח כמה וותק יש לו וכמה פעמים הוא ביצע את הניתוח. הדוקטור שלך אמור להיות מסוגל לענות על כל שאלה שיש לך בנוגע לבטיחות, לכן כדאי לבקש ממנו להסביר בפירוט מה הוא יעשה במקרה שלך ולמה זו האפשרות הטובה ביותר. אם המטפל לא יכול או שלא יעזור לך, כדאי להמשיך למרפאה ולרופא אחר.

האם זה מתאים לי?

אנשים שאינם טובים בהתמודדות עם השבתה קצרה לאחר הניתוח, ירצו לחשוב פעמיים על ניתוח עפעפיים. תקופת ההחלמה יכולה להימשך בין שבעה לעשרה ימים – אפילו יותר אם עברת בפלרופלסטיקה עליונה, שבה העור על המצח משמש כדי לעזור ליצור קפל חדש בעפעף. טכניקת חיתוך מיני מומלצת לחולים רזים מאוד שאין להם מספיק עור להסתיר צלקות, אך מצפים ליותר זמן הפסקת טיפול.

היכן הטיפול יתבצע?

אנשים רבים בוחרים לבצע את ניתוח העין באחד ממכוני הניתוחים הפרטיים הרבים המציעים את כל או חלק מההליכים הניתוחיים הקוסמטיים. ואם אתם מחפשים פרטיות וסודיות נוספת (ולעתים קרובות טיפול טוב יותר) כדאי להשאיר פרטים בטופס למעלה לשיחת יעוץ ללא עלות ולבדוק אילו יתרונות יכולות להיות לכם בניתוח אצל המומחים שלנו.

התאוששות מניתוח עפעפיים

בעוד שזמן ההחלמה משתנה בין מטופל למטופל, חשוב לדאוג לעצמך לאחר ההליך על מנת לחזור לפעילות היומיומית שלך במהירות האפשרית. כמה טיפים כיצד תוכל להפוך את ההחלמה לנוחה יותר כוללים:

מנוחה והרפיה במהלך ההחלמה – בזמן ההחלמה בבית לאחר ניתוח עפעפיים, חשוב לנוח ולהירגע. הגוף שלך צריך זמן להחלים, אז מומלץ לבצע רק את הפעילויות המינימליות הנדרשות לחיי היומיום שלך.

הימנעות מפעילות מאומצת – במשך 7 ימים לפחות, כדאי להימנע מפעילות מאומצת כגון פעילות גופנית אינטנסיבית או ספורט. שכיבה על הספה תאפשר לך לנוח תוך קידום זרימת דם טובה יותר דרך העיניים, מה שעוזר להחלמה הכללית.

נטילת תרופות נגד כאבים – חשוב לקחת את משככי הכאבים שנקבעו לך על מנת להקל על אי הנוחות שתורגש לאחר הניתוח. במידת הצורך, אפשרי לקחת את התרופה כל ארבע שעות, ולבקש הנחיות מהדוקטור.

שימוש בקומפרסים קרים – ניתן להשתמש בקומפרסים קרים כדי להפחית נפיחות ואי נוחות בעיניים. אפשר להשתמש בשקית אפונה קפואה או משהו דומה, ולהניח על כל עין במשך 20 דקות בכל פעם מספר פעמים במהלך היום. לחלופין, אפשרי להשתמש בחבילת קרח עטופה בבד בעת נסיעה אם אין לך גישה למקרר בבית.

איפור – לאחר כ7 ימים, ההחלמה אמורה להיות בשלב שבו כבר אפשרי להתאפר שוב. בעת האיפור הראשוני נכון להשתמש רק בצבעים בהירים ולהימנע משימוש במסקרה עמידה למשך 1-2 שבועות.

הרכבת משקפי שמש – כדאי להרכיב משקפי שמש אם יוצאים החוצה כדי להימנע מאור בהיר ואור שמש למשך מספר ימים לאחר הניתוח, מכיוון שהדבר עלול לגרום לאי נוחות בעיניים.

הימנעות מפעילויות הכוללות מים – חשוב להימנע משחייה, ג'קוזי, אמבטיות ומים עם כלור רב עד שבוע לאחר הניתוח. מקלחת צריכה להיות בסדר כל עוד הזרם פוגע רק בפנים ואינו נכנס ישירות לעיניים או לאף. בנוסף, לא מומלץ להרטיב את הפנים שלך לפחות 7 ימים לאחר הניתוח – ולניקיון אפשר להשתמש בכדור צמר גפן ספוג במים חמימים כדי להסיר לכלוך עודף מסביב לעיניים במקום לשטוף במים זורמים.

סיכונים בניתוח עפעפיים ותופעות לוואי

כמו בכל סוג של ניתוח קוסמטי, ישנם סיכונים. כל מטופל שונה ותופעות לוואי אלה עשויות שלא להתרחש עבור כל החולים. עם זאת, הם יכולים לכלול:

נפיחות, חבורות, דימומים – במהלך ההליך העיניים שלך עלולות להתנפח או להיחבל. ואפשרי לחוות דימום במהלך הטיפול או אחרי עזיבתך. אם זה קורה, מומלץ להשתמש בקומפרסים קרים כדי להפחית נפיחות ואי נוחות, ולהתייעץ עם המטפל.

זיהום – קיים סיכון להתפתחות זיהום בעיניים לאחר הניתוח אשר בדרך כלל מתחטא די מהר בעזרת תרופות; עם זאת, אם הוא אינו חולף או מחמיר (עם תסמינים כגון אדמומיות או גירוי), חשוב לפנות לרופא המטפל הראשי שלך מיד.

מועמדים לניתוח עפעפיים

עבור אנשים רבים, ניתוח עפעפיים או בלפרופלסטיקה הם קריטיים לשיפור הראייה שלהם. בנוסף להורדת שנים מהמראה שלך, זה יכול לעזור גם להפחית את הצורך במשקפיים ובעדשות מגע על ידי שיפור תפקוד העין הכללי שלך. כל מי שרוצה מראה צעיר יותר אך לא רוצה לעבור ניתוח קוסמטי בשאר פניו יכול להרוויח מהליך מסוג זה. אנשים שיכולים להרוויח מניתוח עפעפיים כוללים:

אנשים שיש להם עפעפיים עליונים על גבותיהם – במבט למטה, זה גורם לך להיראות בעייפות ויכול לבגר את המראה שלך בכמה שנים, מכיוון שרקמות אלו חוסמות חלק משדה הראייה שלך. הליך הטיפול יתקן את צניחת העפעפיים העליונים ויאפשר לראות טוב יותר כאשר מסתכלים כלפי מטה.

אנשים עם עור נפול בעפעפיים התחתונים – זה יכול להיגרם על ידי הזדקנות או ירידה במשקל. לעתים קרובות העור מכסה את האזור שמתחת לעיניים שלך, מה שמקשה על איפור העיניים או ראייה כאשר מביטים כלפי מטה.

אנשים הסובלים מבעיות ראייה עקב שבר בעצם הלחי – לאחר פציעה, הגוף שלך עשוי לרפא את העצמות שלך אך להשאיר אותן לא ישרות זו עם זו. הרקמה הנוספת הנוצרת מקשה לעקוב אחר דברים בעיניים כאשר מסתכלים מצד לצד או למעלה ולמטה. תיתכן גם חווית ראייה כפולה (לראות 2 תמונות במקום אחת). אם זה המצב, ניתוח עפעפיים יכול לתקן בעיות אלה ולשפר את איכות החיים.

זמן התאוששות לאחר ניתוח עפעפיים

עליך לתכנן לנוח במשך 1-2 ימים לאחר ניתוח עפעפיים; עם זאת, אתה לא צריך להרגיש כאב במהלך הזמן הזה. בהתאם לסוג ההליך שבוצע, תוכל אפילו לחזור לעבודה תוך 24 שעות.

ההתאוששות מהרמת עפעפיים בדרך כלל אורכת כשבוע למרות שרוב החולים מסוגלים להמשיך את הפעילות היומיומית הרגילה שלהם ביום 5 או 6. אפשרי לצפות לחבלות קלות ונפיחות שיחלפו תוך 7 ימים. במהלך השבועות הראשונים לאחר הניתוח, ראייתך עשויה להיות מטושטשת כך שיהיה מעט קשה לקרוא או לצפות בטלוויזיה.

מעניין אותך לחזור למשהו ספציפי בעמוד?

ליצירת קשר מהירה